20.02.2012
Pēckoloniālā mentalitāte latviešos un krievos – vēl dzīva


Autore: Sandra Kalniete

19. februāra rīts pēc referenduma, kurā vairāk nekā puse no Latvijas balstiesīgajiem iedzīvotājiem ir pateikuši Nē! krievu valodai, kā otrai valsts valodai. Peldbaseina ģērbtuvē dzirdu sarunu: “plavaju po etoi, nu, kak tam, celiņu”, tā saka kāda latviete. Viņai joprojām škiet dabīgi lauzīties krieviski, lai nodrošinātu savai sarunu biedrenei krievietei komfortu. Divdesmit gadus pēc neatkarības atjaunošanas būtu normāli, ja lomas būtu mainītas un varētu dzirdēt frāzi: “peldu pa to, nu, kā viņu sauc – dorožku”. Taču tas nav noticis.

Šī nenozīmīgā epizode, kā dziļš simbols atklāj to, cik dzīva kā latviešos, tā krievos vēl joprojām ir pēckoloniālā mentalitāte. Latvieši vēl arvien nav atbrīvojušies no Padomijas uzspiestā uzvedības modeļa, no pārprastas pieklājības un nevajadzīga iztapīguma, bet varbūt tas ir pašaizsardzības nolūkā – tūlīt piemēroties sarunu partnerim. Acīmredzot, zempaziņas līmenī liela daļa latviešu joprojām pieņem, ka krievu valoda ir vairākuma valoda un latviešu valoda ir kaut kas personīgs un ģimenē lietojams. Diemžēl, šāds nacionālās pašapziņas trūkums ir vērojams arī citās jomās.

Savukārt, krievu pēckoloniālās mentalitātes izpausmes ir apzināta vai neapzināta cīņa par sava kādreiz dominējošā stāvokļa atgūšanu. Tās parādās kā nepamatotas prasības pēc pilsonības nulles varianta, plašākas izglītības krievu valodā un īpaša statusa krievu valodai. Tā kā tas nav iespējams nevienā nacionālā valstī, arī ne pašā Krievijā, tad daudzi krievi un krieviski runājošie jūtas aizvainoti. Līdzīgi jutās un izturējās angļi un franči pēc kolonialās impērijas sabrukuma. Viņi bija aizvainoti, jo uzskatīja, ka tika nesuši gaismu un attīstību okupētajām “mežoņu” tautām, bet tās, “nepateicīgās”, bija viņus padzinušas. Šādas domāšanas diskurss, gan krietni maskēts, vēl arvien ir sastopams gan Lielbritānijas un Francijas medijos, gan vēstures un politikas apcerējumos. Piecos gados, ko strādāju Francijā, es pārliecinājos, cik sarežģīts un ilgs ir koloniālisma traumu pārvarēšanas process. 2002. gadā, harki – tie alžīrieši, kas karoja Francijas pusē un 1962. gadā atstāja Alžīriju – vēl arvien nebija pieņemti franču sabiedrībā. Tāpat tur sveši jutās arī kādreizējo Alžīrijas franču pēcteči.

Personīgās drāmas un aizvainojuma akmens azotē, ko daudzi Latvijā dzīvojošie krievi nu jau vairāk nekā 20 gadu nēsā azotē, nav nekas unikāls. Tā ir daļa no ilgstoša un sarežģīta procesa, ko es sauktu par katra personīgajām un lielākās krievu kopienas daļas atvadām no impēriskās domāšanas. Par šiem sarūgtinājumiem atbildība nav jāuzņemas ne Latvijas valstij, ne latviešiem. Tā ir jāuzņemas Padomju impērijai, kas 1940. gadā okupēja Latviju, deportēja uz Sibīriju desmitiem tūkstošus visu tautību Latvijas iedzīvotāju un ieveda šeit simtiem tūkstošu pārtautotu padomju cilvēku. Jā, bet nu jau 20 gadus Padomju Savienības vairs nav, un ar šo faktu mums visiem savā apziņā un zemapziņā ir jātiek galā. Kam ar bezgalīgu atvieglojumu, kam ar – nožēlu un aizvainojumu.

Ņemot vērā rūgto pieredzi, man nepamatoti šķiet pirmsreferenduma diskusijās izskanējušie latviešu politologu un žurnālistu pašpārmetumi un pārmetumi latviešiem par viņu neprasmi uzturēt dialogu ar krievu kopienu, par Saskaņas centra neņemšanu valdībā, par latviešu politiķu “neiešanu” pie krievu vēlētāja utt. Šie pašpārmetumi arī ir pēckoloniālās domāšanas atbalsis, jo tie nebalstās reālās situācijas novērtējumā. Brīnos, ka par dialogu runā kā par kaut ko abstraktu. Izklausās skaisti, taču dialogs vienmēr ir ļoti konkrēts. Tas dod rezultātus tikai tad, ja abas puses to patiesi vēlas un sagaida no dialoga lietas, kuras ir iespējams sasniegt.

Pilsonība un valoda ir jautājumi, kas ir ir mūsu valsts būtība. Mums jāpalīdz to saprast krievu tautības līdzpilsoņiem, un kā pierādīja referendums, tālāki kompromisi par šiem jautājumiem nav un nebūs iespējami.Un te mēs nonākam pie svarīgākā mūsu valsts pilsoņu un iedzīvotāju abu lielo grupu nesaprašanās jautājuma. Mēs, latvieši, esam atjaunojuši 1918. gada Latviju, un citādi nebija iespējams. Savukārt lielākā daļa krievu uzskata, ka 1991. gadā ir radusies “jauna” valsts, un visi cilvēki, kas tās teritorijā atradās šīs “jaunās” valsts rašanās brīdi, ir pilntiesīgi tās pilsoņi ar visām no tā izrietošajām sekām. Jo ātrāk mūsu citu tautību līdzpilsoņi un iedzīvotāji sapratīs, ka tie nav latvieši, bet gan vēsture, kas viņus nostādījusi sūras izvēles priekša, jo ātrāk viņi spēs tikt galā ar savām pēckoloniālajām izjūtām.

Un izvēle ir starp dzīvi, kas tiek aizvadīta ar aizvainojumu par nepiepildāmām ilūzijām, izvēloties justies kā svešiniekam valstī, kur liktens ir atvedis, un starp apzinātu un mērķtiecīgu darbu ar sevi, lai pieņemtu Latviju tādu, kāda tā ir dibināta 1918. gadā – nacionāla valsts, kas garantē latviešu tautai, valodai un kultūrai pastāvēšanu cauri gadsimtiem un nodrošina kultūras tiesības valsts teritorijā dzīvojošajiem citu tautību cilvēkiem.

Šī izvēle tomēr ļoti atšķiras no tās bezizvēles situācijas, kāda Latvijas pilsoņi tika nostādīti 1940. gadā. PSRS vienkārši piesavinājās mūsu valsti, atņēma iedzīvotājiem Latvijas pilsonību, pakļāva tos totalitāram, asiņainam režīmam un vēl piedevām uzspieda mums nepieņemamu ideoloģiju un masīvu rusifikāciju. Latvija turpretī padomju pārtautošanas politikas rezultātā šurp atvestajiem cilvēkiem piedāvā iespēju kļūt par Latvijas pilsoņiem. Tas ir IZLĪGUMS, kuram nav daudz līdzīgu precedentu pasaulē. Pretī mēs sagaidām lojalitāti Latvijas, nevis kādai citai valstij, mēs prasām zināt un izprast Latvijas sarežģīto vēsturi un lietot latviešu valodu.

Aizvainojums integrācijas procesā ir slikts padomdevējs. Es aicinātu tos krievu līdzpilsoņus, kuri jūtas aizskarti kopumā vai konkrēti par kādu skarbāku vārdu, kas dzirdēts no kāda sarūgtināta latvieša mutes, to uztvert bezpersoniskāk. Tā nav valdības politika un tas nav latviešu vairākuma viedoklis. Es mācījos otrajā klasē, kad mani par to, ka nemācēju atbildēt krieviski, pirmo rezi nosauca par fašisti. Ne šī sieviete, ne arī citi, kas tā mēdza apsaukāties, tomēr mani nepārliecināja, ka es esmu fašiste. Es zināju, ka esmu latviete un dzīvoju Latvijā.

Viss tas prasa ne tikai skaistus vārdus, bet arī stratēģisku plānošanu, atbilstošu budžetu un patiesu politisko uzmanību. Es uzskatu, ka prioritāri ir radīt plašākas iespējas mazākumtautību bērniem iet latviešu bērnudārzos un skolās. Prioritāte ir konkurētspējīgi sabiedriskie mediji un kultūra, tās pieejamība Latvijas vistālākajos nostūros. Prioritāte ir Latgales attīstība un latgaliskās identitātes stiprināšana.

Taču ir lietas, ko mēs varam darīt tūlīt un kas nemaksā daudz naudas. Mums pēc iespējas ātrāk ir jāmaina Pilsonības likums, piešķirot automātiski pilsonību visiem bērniem, kas piedzimst Latvijas valstī. Mums ir jāatzīst Pareizticīgo Ziemassvētki par svinamu dienu, kurā var nestrādāt. Tas nav politisks jautājums, bet gan cieņa pret kristīgām vērtībām. Mums ir plašāk jāparāda, cik veiksmīgi mazākumtautību cilvēkiem veidojas profesionālā izaugsme valsts dienestā un politikā. Mums ir jāatrod pareizais līdzsvars starp iejūtību pret citu tautību cilvēkiem un principialitāti valstiskuma, pilsoniskās izglītības un valodas jautājumos.

Atšķirībā no Alžīrijas, kur Francija uzspieda franču valodu, Krievijai pēc valsts neatkarības atjaunošanas krievu valodu mums neizdevās uzspiest par otro valsts valodu. Neizdevās tāpēc, ka mēs stingri aizstāvējām 1918.gada Latvijas pēctecības principu. Arī šis fakts ir jāpieņem.

Arī apgalvojumi par mazākumtautību diskrimināciju, kas regulāri izskan krieviski rakstošajos un raidošajos medijos ir pēckoloniālo kompleksu atbalss. Mums ir likums par naturalizāciju, izvētīts un krustušķērsu izpētīts starptautiskās institūcijās un atzīts par labu. Mums ir nacionālās kultūrautonomijas likums, valsts finansētas izglītības iespējas vairākās minoritāšu valodās, krievu valodā iznāk desmitiem laikrakstu un žurnāli un šo sarakstu varētu vēl un vēl turpināt.

Vissarežģītākais ir jautājums par politisko varu. Valodas referenduma rezultāti parāda diezgan tiešu korelāciju starp pilsētu un novadu etnisko sastāvu un balsojuma izvēli. Šī korelācija ļoti līdzīga ir arī Saeimas un pašvaldību vēlēšanās. Cilvēki balso pēc etniskā principa, nevis par politisko programmu. Mēs visi saprotam, cik slimīgi šāds etniskais dalījums ietekmē Latvijas politikas kvalitāti un apzināmies, ka tas ir jāmaina. Taču vieglāk pateikt nekā izdarīt. Vismaz Vienotībai ir jābūt atvērtai un proaktīvi jāiesaista dažādu tautību biedri.

 

Komentāri:
27
FEB
2012
Zigfrīda
Raksts ļoti labs, izņemot to daļu, kur autore nonāk pretrunā pati ar sevi: gatava piekāpties svešu tautu svētkiem, netieši runājot Latvijā krieviski! Ir tiešie un netiešie perādījumi. Svarīgāk būtu par svinamām dienām atzīt Lietuvas un Igaunijas valstu dibināšanas dienas. Tas dotu kopīgu artavu Baltijas valstu vienotībā. Atjaunosim savu senču svētkus: svinamās dienas un atzīmējamās dienas.nJa pasludina pareizticīgo ziemassvētkus par svinamu dienu, pieprasu par svinamu dienu atzīt manu dzimšanas dienu,jo: esmu latviete, Latvijas pilsone, pat okupācijas laikā nerunāju krieviski, cīnījos par valsts neatkarības atjaunošanu, biju uz barikādēm, godāju un cenšos izpildīt taisnīgu likumu prasības, būdama pensionāre aktīvi piedalos valsts aizsardzības stiprināšanā, u.t. Kurš vairāk pelnijis svinamo dienu: latvieši vai cittautieši, kuri cenšas manā Tēvzemē panāk savu....!!!
25
FEB
2012
Brigita
Vērā ņemamu viedokli, par pareizticīgo Ziemassvētkiem, izteica investīciju baņķieris, IBS Prudentija partneris Ģirts Rungainis. Baņķieris vairāk uzsvēra ekonomiskos zaudējumus, kuri varētu rasties, ja Jaunā gada svinēšana saplūstu ar pareizticīgo Ziemassvētku svinēšanas laiku, t.i., no 1.-7. janvārim. Ģ.Rungainis saka: "Ņemot vērā lielo krievu īpatsvaru Latvijas sabiedrībā, ekonomika varētu tikt paralizēta uz nedēļu." Daudzi no mums neizteiktos tik atklāti, jo baidītos aizskart citu jūtas, bet Rungaiņa k-gam tomēr ir zināma taisnība. Viņš ir tiešs un pasaka to, ko daudzi domā, taču korektuma dēļ - neizsaka. Baņķieris arī uzsver: "Tie, kas par šo ideju tagad bezatbildīgi spriež, ir vai nu vientieši vai kaitnieki." Ceru, ka vientieši. P.S.Ģ.Rungaiņa viedokli šajā jautājumā var izlasīt portālā www.db.lv (raksta nosaukums - "Pareizticīgo Ziemassvētkiem nav vietas Eiropas valstī.").
23
FEB
2012
Brigita
Attiecībā uz pareizticīgo Ziemassvētkiem, piekrītu premjerministram Valdim Dombrovskim-to varētu noteikt par atzīmējamu, ne svētku dienu. Visu cieņu! Bet šobrīd notiek dīvainas lietas - SC izvirza valdošajai elitei dažādas PRASĪBAS(!), un viena no tām ir pareizticīgo Ziemassvētku atzīšana par Valsts svētkiem. Gadījumā, ja prasības netiks izpildītas, tiek draudēts ar Saeimas atlaišanu! Vai civilizētā pasaulē kaut kas tāds ir iedomājams? Saskaņieši ir tie, kas "ievārīja šo referenduma putru", bet tā vietā, lai nāktu klajā ar racionāliem sabiedrības saliedēšanas priekšlikumiem(lai vismaz attaisnotu savas apvienības nosaukumu), nāk klajā ar prasībām. Kādā sakarā? Kā tas vispār var būt? Cienījamie deputāti! Lūdzu, nekādus reveransus!
22
FEB
2012
Māra
Pilnīgi piekrītu Teklai. Arī pērferenduma žurnālistu retorika ir ļoti uzbrūkoša: "Kā mēs uzvedīsimies, kā mēs runāsim, ka tikai par skaļu nepriecājamies". Un tūlīt sākas "valsis uz otru pusi" - ar skubu tiek meklētas vietas, kur piekāpties - Zimessvētki, pilsonība nepilsoņu bērniem. Ziemassvētki, protams, ir kristīga vērtība, bet muļķīgi vienā valstī svinēt divreiz. Kalnietes kundze droši vien vislabāk zina, kā Eiropā pareizticīgo baznīcas svin. Runā, ka tajā pašā dienā, kad citas kristīgās konfesijas. Tāpēc muļķīga šķiet mūsu steidzīgā piekāpšanās. Tas ir jāizrunā, jāizdiskutē. nnPar pilsonibu. Tas ir ļoti sāpīgi un bezgala riskanti. Mums jau ir pieredze, ka 20 neatkarības gadi nelojāļus nav padarījuši par lojāļiem. Kāda garantija, ka pēc 18 gadiem, kad jaunie pilsoņi būs vēlētāji, mēs līdzīgā referendumā uzvarēsim? Es tam neticu. Arī šis jautājums ir jāizrunā. Visvairāk man sāp, ka polirtiķi, kurus mēs esam ievēlējuši, rīkojas, neprasot tautai padomu. Tiek uzklausīti šaubīgi eksperti, bet neuzklausa tautu. Smagi, ļoti smagi ap sirdi. Un tieši to iemeslu dēļ, ko minēja Tekla.
22
FEB
2012
Brigita
Ļoti cienu S.Kalnieti, tomēr nepiekrītu šai domai: "Mums ir jāatzīst Pareizticīgo Ziemassvētki par svinamu dienu, kurā var nestrādāt. Tas nav politisks jautājums, bet gan cieņa pret kristīgām vērtībām." Ar skumjām jāatzīst, ka pie mums politika ir iejaukta arī ticības lietās. Diemžēl. Un vai tad S.Kalniete to nezina? Par pareizticīgo Ziemassvētkiem izlasīju interesantu komentāru VL mājaslapā zem raksta ar nosaukumu "Dažas neskaidrības par Labas gribas manifestu". Tur komentētājs Kalvis (14.02.2012.12:42) ir uzrakstījis par Igaunijas pareizticīgajiem. Vērts iZlasīt.
01
MAR
2012
Ojārs
Cien. Kalnietes kundze.nJūsu ieteikums piešķirt pilsonību visiem Latvijā dzimušajiem bērniem atgādina bijušo PSRS. Tikai totalitārās valstīs pilsonību piešķir automātiski. Jūs taču neziniet kas no tā bērna izaugs. varbūtjauns lindermans. Vārdu, uzvārdu un pilsonību manto no vecākiem. Tā ir SC prasība piešķirt visiem nepilsoņiem Latvijas pilsonību. Vai tad mums ir šī prasība jāpilda? Vai tā Jūs saprotat tā saucamo integrāciju? Mūsu pilsonības likums ir nepilnīgs. Tajā galvenā prasība ir zināt latviešu valodu un ne vārda par lojalitāti valstij. Tāpēc jau referendumā bija tik daudz "par", veseli 17%. Lai piešķirtu Latvijas pilsonību, jāsasniedz pilngadība un jāpierāda lojalitāte Latvijas valstij un latviesu valodas zināšana ir tikai viens no lojalitātes kritērijiem.
21
FEB
2012
Tekla
"man nepamatoti šķiet pirmsreferenduma diskusijās izskanējušie latviešu politologu un žurnālistu pašpārmetumi un pārmetumi latviešiem" - Tieši tas ir tas, kas man sāpēja visskaudrāk. Ne Lindermana muļķīgā ņemšanās, ne krievvalodīgo mēdiju kolaboracionsikā vārīšanās, bet gan tas, ka studijās sēdēja visu kalibru "soacioantropologi" un krāva sazin kādus grēkus virsū latviešiem, kurus pat paši nosaukt nebija spējīgi. Tas bija nepanesami, klausīties kā tevi pārtaisa par agresoru, rasistu, neģēli. Tieši tas tautu ārkārtīgi sakaitināja. Savukārt visu šo "mācīto ļautiņu" uzvedība ir vienkārši gļēvums un nodevīgums, jo tas ir tieši VIŅU darbs - iet uz krievvalodīgo studijām, avīzēm, radio un runāt. Taču to darīt viņiem ir bail - tur neklausās, pie tam vēl arī naida līmenis pret runātājiem ir neaptverams - piemēram Loskutovs un Judins tiek uztverti kā galēji nodevēji, deputātei Sočņevai tika spļauts virsū uz ielas utt. Ērtāk ir iet un sprediķot nekaitīgajiem latviešiem. Tas bija bezgodīgi no šo "augsti mācīto" ļaužu puses, gluži kā iespert draudzīgam sunim. Nepiedošu nekad !nPaldies par rakstu !
 
Aptauja
Kā veicināt sabiedrības saliedētību un vienotību?
kultūras jomas un sabiedrisko mediju attīstība (3%) Balsot
sniegt iespēju visu tautību bērniem mācīties vienotās, nevis etniski nošķirtās izglītības iestādēs (44%) Balsot
ikkatram sniegt iespēju apgūt un izprast Latvijas valsts pamatus (4%) Balsot
atbalstīt latviešu valodas apmācības iespējas ikvienam iedzīvotājam (8%) Balsot
nostiprināt latvisku vidi un latviešu valodas lomu sabiedriskajā telpā (16%) Balsot
galvenokārt jārūpējas par sabiedrības labklājību un valsts ekonomisko izaugsmi (24%) Balsot
Uzdod jautājumu
Vārds:
E-pasts:
23
MAI
17:00 iedzīvotāju tikšanās ar Saeimas deputāti Rasmu Kārkliņu (Z. A. Meierovica 12-3)
23
MAI
Ministru prezidents dodas uz Briseli, lai piedalītos neformālajā Eiropadomes sanāksmē.
23
MAI
10:00 labklājības ministre tiksies ar Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem, lai diskutētu par valsts sociālās aprūpes centru darbiniekiem aktuāliem jautājumiem (Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības namā Rīgā, Bruņinieku ielā 29/3)
24
MAI
Finanšu ministrs piedalās Baltijas AML/CFT konferencē