Skip to main content

FM: Spītējot problēmām ārējā vidē, mazumtirdzniecības apgrozījums novembrī turpina pieaugt

Pēc iepriekšējā mēnesī piedzīvotā krituma mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā novembrī atkal sācis palielināties, pieaugot par 1,9% salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi, kamēr gada griezumā mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums sasniedzis jau 7,6%. Lai gan ceturtajā ceturksnī mazumtirdzniecības gada pieauguma tempi ir nedaudz zemāki nekā iepriekšējos trijos mēnešos, tie joprojām ir salīdzinoši augsti un parāda, ka iespējamā iekšzemes pieprasījuma bremzēšanās globālo ekonomikas procesu ietekmē vismaz šā gada ceturtajā ceturksnī vēl nav jūtama.

Joprojām straujākais apgrozījuma pieaugums saglabājas nepārtikas preču mazumtirdzniecībā, kas salīdzinājumā ar pagājušā gada novembri palielinājusies par 12,1%. Atšķirībā no 2011. gada pirmās puses pēdējos mēnešos sākusi pieaugt arī pārtikas preču mazumtirdzniecība – novembrī, salīdzinot ar oktobri, pieaugums veidojis 0,8%, bet gada griezumā sasniedzis jau 5,2%. Pieaugums pārtikas preču mazumtirdzniecībā sakrīt gan ar tūristu pieplūdumu vasaras mēnešos, gan pārtikas cenu pieauguma mazināšanos – no šā gada maijā sasniegtajiem 10,9% līdz 4,7% novembrī.

Pēdējo mēnešu laikā arvien lēnāks kļuvis autodegvielas mazumtirdzniecības sarukums, un novembrī, salīdzinot ar pagājušā gada novembri, degvielas pārdošanas apjomi mazumtirdzniecībā bijuši vairs tikai par 1% mazāki nekā pagājušā gada attiecīgajā mēnesī, kamēr gada pirmajā pusē atsevišķos mēnešos kritums pārsniedza 10%. Tajā pašā laikā kopējā degvielas realizācija Latvijā, kas ietver mazumtirdzniecību, vairumtirdzniecību, realizāciju lietotājiem, kā arī izlietošanu savam patēriņam, šogad bijusi lielāka nekā 2010. gadā, liecina Valsts ieņēmuma dienesta dati par 2011. gada deviņiem mēnešiem.

Pretēji attīstībai eirozonā un kaimiņvalstīs – Latvijas patērētāju un uzņēmēju noskaņojumu līdz šim vēl nav negatīvi ietekmējusi eirozonas parādu krīze, un EK ekonomiskās pārliecības indeksa (ESI) rādītāji attiecībā uz patērētāju noskaņojumu un mazumtirdzniecību ir uzrādījuši tikai nebūtisku pasliktinājumu. Iedzīvotāju gatavību tēriņiem novembrī nav spējis sabojāt arī negaidītais Krājbankas bankrots, uz laiku iesaldējot naudas līdzekļus, un mazumtirdzniecības datos jūtami nav atspoguļojušies arī tirgotāju darbības apgrūtinājumi.

Augsti mazumtirdzniecības pieauguma tempi varētu saglabāties arī decembrī, kad iedzīvotāji sāka atgūt Krājbankā noguldītos līdzekļus un gatavoties Ziemassvētkiem, kamēr nedaudz tālākā perspektīvā eirozonas finanšu problēmas un globālās ekonomiskās izaugsmes palēnināšanās var atstāt ietekmi arī uz iekšzemes tirdzniecību.

Informācijas sagatavotājs:
Agnese Beļkeviča
Komunikācijas nodaļas vadītāja vietniece
Tālr. 67083938
[email protected]

 

Dalies ar ziņu