Skip to main content

Iedzīvotāju ienākumu pieaugums un eiro ieviešana veicina mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpumu

Jau vairākus gadus vērojamā ekonomikas izaugsme 2013. gadā arvien jūtamāk sāka atspoguļoties iedzīvotāju reālajos ienākumos, veicinot mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumu, kas 2013.gada novembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, sasniedza 5,0%, uzrādot straujāko kāpumu kopš pagājušā gada marta. Mēneša laikā mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 1,2 procentiem.

Netradicionāli strauju pieaugumu novembrī ir uzrādījusi pārtikas preču mazumtirdzniecība, gada griezumā palielinoties par 7,2%, bet mēneša laikā augot par 2,4%. Novembrī piedzīvotā veikala „Maxima” traģēdija nav negatīvi ietekmējusi pārtikas tirdzniecības apjomus. Savu lomu pārtikas tirdzniecības pieaugumā ir spēlējušas mēneša otrajā pusē piedāvātās atlaides un kopējais pārtikas cenu kritums, kas pagājušā gada novembrī netipiski šim mēnesim bija sasniedzis 0,9%. Sava ietekme, iespējams, bijusi arī ieradumu maiņai, daļai pircēju ierasto veikalu vietā izvēloties citas iepirkšanās iespējas un tur atklājot jaunu un plašāku piedāvājuma spektru.

Līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos, novembrī spēcīgi augusi nepārtikas preču tirdzniecība, salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi palielinoties par 3,7%. Nepārtikas preču tirdzniecību veicinājis arvien jūtamākais iedzīvotāju reālo ienākumu pieaugums, kad trešajā ceturksnī vidējā bruto darba samaksa ir augusi par 5,1%, uzrādot straujāko kāpumu pēckrīzes laikā. Tajā pašā laikā cenas veikalos ir samazinājušās, vēl vairāk veicinot pirktspējas pieaugumu, un kopā ar algas nodokļu samazinājumu nodrošinot reālās samaksas kāpumu pat par 6,3%. Tāpat iedzīvotāju gatavību tērēt palielinājusi arī iepriekšējā gadā gaidītā valūtas maiņa, mudinot atbrīvoties no skaidras naudas uzkrājumiem, un salīdzinoši augstās inflācijas gaidas, pieņemot, ka pēc jaunā gada cenas varētu sākt straujāk pieaugt.

Īpaši strauji nepārtikas preču grupā palielinās ar mājokļa iedzīvi saistīto preču apgrozījums, tradicionāli spēcīgs pieaugums vērojams tirdzniecībā internetā un jau kopš gada sākuma būtiski palielinājusies arī tirdzniecība ar tādām precēm kā audio un videoieraksti un grāmatas.

Kopumā novembra mazumtirdzniecības dati apstiprina jau visa 2013.gada laikā vērojamo tendenci, kad par galveno ekonomiskās izaugsmes dzinējspēku ir izvirzījies iekšzemes pieprasījums un privātais patēriņš, un šāda situācija saglabāsies arī tuvāko mēnešu laikā. Savukārt nedaudz tālākā perspektīvā līdz ar Eiropas ekonomiskās izaugsmes pakāpenisku atjaunošanos būtiskāku lomu jau atkal vajadzētu ieņemt uz eksportu orientētajām nozarēm.

Informāciju sagatavoja:
Laura Upīte
Komunikācijas nodaļas vecākā referente
Tālr.: 67083881
[email protected]

 

Dalies ar ziņu