FM: gada pieaugums mazumtirdzniecībā joprojām ir stabils
Mazumtirdzniecības apgrozījums oktobrī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, samazinājies par 1,4%. Ņemot vērā indikatora svārstīgo dabu un to, ka gada pieauguma temps nozares apgrozījumam vēl arvien pārsniedz patērētāju ienākumu uzlabojumu, šāda salīdzinoši neliela korekcija agri vai vēlu bija gaidāma. Apgrozījums mēneša laikā (pēc sezonāli izlīdzinātajiem datiem) ir nedaudz samazinājies visās galvenajās patēriņa grupās – pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 0,5%, nepārtikas preču (izņemot degvielu) apgrozījums – par 1,9%, savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 1,4%.
Salīdzinot ar 2011. gada oktobri, mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies par 9,2%, kas, neskatoties uz apgrozījuma sarukumu salīdzinājumā ar septembri, ir labāks rādītājs nekā iepriekšējā mēnesī. To galvenokārt izskaidro samērā vājais nozares veikums pērnā gada nogalē, kam sekoja spēcīgs apgrozījuma pieaugums šā gada vidū. Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums pārtikas precēm palielinājies par 1,4%, nepārtikas preču (izņemot degvielu) tirdzniecības apjoms palielinājies par 12,8%, savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums pieaudzis par 12,4%.
Izvērtējot tirdzniecības apgrozījumu, var secināt, ka arvien populārāka kļūst tirdzniecība interneta veikalos, kur kopējais apgrozījums gada laikā ir palielinājies par 28,4%. Vislielākais pieprasījuma kāpums vērojams datoru un komunikāciju iekārtu tirdzniecībā – gada laikā tas palielinājies par 42,6%. Savukārt lielākais kritums ir vērojams audio un video ierakstu mazumtirdzniecībā (-12,6%), kā arī grāmatu un avīžu tirdzniecībā (-10,7%), kas lielā mērā ir tiešā veidā saistīts ar apgrozījuma kāpumu datoru un tamlīdzīgu iekārtu tirdzniecībā.
Eiropas Komisijas publicētie Latvijas mazumtirdzniecības konfidences indeksi liecina, ka nozares attīstība ir stabila. Turpinās diezgan izteiktā cenu gaidu mazināšanās tendence, kas liecina par noturīgi zemu inflāciju arī turpmākajos mēnešos. Nedaudz ir kritusies aktivitāte un palielinājušies preču krājumi, taču izmaiņas ir marginālas un neliecina par krasām tendences maiņām nozarē. Patērētāju konfidences rādītājs ir saglabājies nemainīgs – nedaudz uzlabojušās patērētāju domas par vispārējo ekonomisko stāvokli, taču mazinājusies vēlme veikt nozīmīgus pirkumus.
Informācijas sagatavotājs:
Elīna Neimane
Komunikācijas nodaļas vecākā referente
Tālr.: 67095405
[email protected]